Slik får du DAB i båten

Antennens plassering i båten er viktig for å få godt mottak av all type radio. Være nøye med DAB-antennen når du oppgraderer til DAB i båt.

Av radio.no

I 2017 vil riksdekkende radio på FM i Norge opphøre og erstattes med DAB. Det betyr blant annet at du kan høre værtjenesten NRK Vær langs hele kysten.

Antennemontering er helt avgjørende for godt mottak. I denne artikkelen finner du tips til gode antenner. Flere av forhandlerne av utstyr til båt har DAB-produkter, både mottakere og antenner i sine sortiment.

Hvor er det DAB-dekning til sjøs?

De landsdekkende DAB-nettene er bygget med tanke på god dekning også til sjøs. Langs det meste av Norges kystlinje kan man høre DAB-radio minst 50km fra land. Dekningen er bekreftet som god, blant annet av Redningsselskapet. Se også dekningskart.

Antenna er avgjørende 

En god og riktig montert antenne (høyt og fritt) gir mottak utenfor dekningsområdet vist på kartene. En feilmontert eller dårlig antenne kan gjøre at en ellers god radio ikke fungerer.

Her er generelle antennetips:

  • DAB-antenner skal stå loddrett for best mulig mottak.
  • Antennen skal ikke plasseres for nært metall og eller andre ting sideveis som skjermer for signalene.
  • Antennen skal plasseres så høyt og fritt som mulig.
  • I toppen av en mast er vanligvis veldig bra, gjerne ved siden av f.eks. VHF-antennen.
  • Montering på tak, targabøyle eller en pushpit kan være gode alternativ.
  • Plassering innvendig i skrog eller overbygg av glassfiber eller tre kan være bra dersom det ikke er andre forstyrrende eller skjermende apparater i nærheten. Men, lavere plassering over havflaten betyr svakere signaler, spesielt nær land.
  • FM-antenne kan benyttes i enkelte tilfeller.
  • På langtur til annet land eller annen region med andre kanaler og frekvenser må du få radioen til å søke (ofte kalt «scannning» eller «autotuning») på nytt.
Antennetyper

DAB sendes på frekvensene 174-240MHz (kanal 5-13), og antennen du velger bør være tilpasset hele dette området.  Har du en enkel piskantenne for FM som er plassert høyt og fritt, kan den sannsynligvis benyttes med noe tilpassinger. Mer om det under.

Eksempler på antenner til bruk i båt

båtBilde1

 

Glomex RA300DAB. Glassfiber pisk tilpasset DAB spesielt. Samme montering som tilsvarende VHF antenne.

 

 DAB_Antenna
Fusion DAB ANTENNA (MS-DAB100A). Kompakt, aktiv antenne som monteres på dekk, tak eller mast. En del av Fusion DAB+ adapteren, men også tilgjengelig separat.

 

båt2
Triax UFO 150 LTE. Tallerkenutførelse som kan monteres i mast, og er laget slik at den fungerer som om den var vertikal.

Metallpisk, evt eksisterende FM-piskantenne. 

En best mulig metallpiskantenne skal være 32cm lang om den er montert på metall (jordplan), og 64 cm om den er montart på glassfiber. Du kan evt også benytte en antennesplitter for å kombinere den for for både FM og DAB.

båt3Eksempel på metallpiskantenne modifisert fra FM til DAB.  båt4

Eksempel på enkel piskantenne montert på et enkelt plastrør for å få den høyt og fritt. Festet på pushpit uten å være i konflikt med jobbing på dekk. For styling og utseende dekket med sort tape.

Folieantenne Funke ADSC600 eller Alpine KAE-220DA

Mange DAB-radioer for båt/bil leveres med antenne, ofte en folieantenne som er enkel å montere siden den kan limes på innsiden av et vindu eller glassfiberskrog. Pga plassering i lav høyde over havet vil imildertid dette ikke gi best mulig mottak i alle situasjoner, f.eks. fortøyd inn mot land. Folieantenner finnes i mange utførelser med ulik kvalitet. Dette er en modell vi har god erfaring med.

båt5

Eksempel på folieantenne (Funke ADSC600)

Selvlaget DAB-antenne, såkalt halvbølge dipol-antenne.

En enkel, rimelig og god variant av DAB-antenne, en såkalt dipol, kan man også lage selv. Denne kan f.eks monteres innvendig på en yttervegg/skrog, gjerne bak et panel. Jo høyere opp jo bedre,  plassering i lav høyde over havet vil ikke gi best mulig mottak i alle situasjoner, f.eks. fortøyd inn mot land.

Slik lager du en antenne selv:

  • Kjøp en vanlig 75 Ohm skjøteledning for antenne i elektrohandelen (såkalt coax-ledning), med kontakter som tilsvarer de som radioen har (ofte SMB). En coax-ledning har en innerleder og en skjerm / ”ytterkappe”, samt ytre plastisolasjon.
  • Klipp av kontakten som ikke passer i radioen og fjern plastisolasjonen 32cm inn på ledningen.
  • Flett av skjermen (den flettede ”ytterkappen” i metall) helt ned til der plastisolasjonen nå starter. Denne blir da en en 32cm lang ”metalltråd”.
  • Innerlederen legges nå èn vei, ytterkappen motsatt vei, slik at man får en 64cm lang antenne, med en ledning ut fra midten.
  • Antennen kan man for eksempel feste på innsiden av skrog eller overbygg. Kabelen skal gå 40-50cm vinkelrett ut fra fotpunktet.

 båt7 Bilde6
Eksempel på hjemmelaget dipol, montert på innsiden av skrog. Antennen blir bedre enn på bildet dersom kabelen går vannrett ut fra midten.

Oppgradering av FM-radioen eller bytte radio

I mange båter sitter det bilradioer, evt i mer eller mindre vannsikker utgave. Disse er ofte enkle å bytte ut, og en ny radio med DAB+ behøver ikke bli dyrt (priser fra under 1000kr, se produktguide på  www.radio.no ).

Et alternativ til bytte av radio, kan være å montere en DAB-adapter. Disse koster fra ca. 1000kr, og sender DAB-lyden via eksisterende FM-radio.  Dette kan være en god løsning dersom det er krevende å fjerne den gamle FM-radioen, eller du av andre grunner vil beholde den originale radioen båten er utrustet med.

Mange bruker også reiseradio i båten, oftest med batteridrift eller med 12V-tilkobling. Også slike DAB-radioer finner du informasjon om på www.radio.no .