Halvparten av britene hører digital radio

Radiolytting i Storbritannia har nådd en historisk milepæl. Mer enn halvparten av befolkningen hører digital radio hver eneste uke. FM-lyttingen er på sitt laveste nivå noensinne.

Av

Storbritannina har alltid vært en stor radionasjon og i dag ble det lagt frem tall som viser at britene trykker digitalradio til sitt bryst. 52, 5 prosent av befolkningen hører på digital radio hver eneste uke.

50 prosent er kravet norske myndigheter setter for slukking av FM-nettet.

– Digitale plattformer sørger nå for at verdens mest radiolyttende folk bruker radio enda mer,  det må vi gratulerere brittene med, sier Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge.

Millioner av nye lyttere

I følge RAJAR, som måler den offisielle britisk radiolyttingen, er det nå 27,9 millioner briter over 15 år som bruker en digital radiomottager hver uke. Det er 3,8 millioner flere enn i fjor, da denne andelen var 24.2 millioner mennesker.

RAJAR måler både hvor mange lyttere som er innom en digital plattform ukentlig og hvor mange som hører digital radio på fast basis. Målingen viser at stadig flere også bruker digitalradio på fast basis. 36,8 av all radiolytting er digital mot 34.3 prosent forrige kvartal.

Digitalradio i bil er oppe i 10.8 prosent av lyttetiden, sammenlignet med 8.8 prosent for et år siden.

Analog lytting på historisk lavt nivå

Den analoge andelen av lyttingen er på sitt laveste nivå noensinne. Den analoge lyttetiden i hjemmet er for første gang på under 50 prosent med 48,4 prosent lytting, oppgir Radio Today. 58,6 prosent av all lyttetimer er analog lytting.

Radiomålingen viser at radio er voksende medium. 1,5 millioner flere briter hører på radio i forhold til i fjor. 91 prosent av alle voksne briter hører radio hver uke.

DAB er størst

Digitale radio måles på plattformene DAB-radio, digital-tv og internett. DAB er den største av de digital radioplattformene og gjør regning for 65 prosent av digital lyttertid. Lytting via Digital-TV utgjorde 15 prosent av digital lyttertid mens lytting via internett utgjorde 16 prosent.

DAB-lytting har økt med 18 prosent, mens lytting via Digital-TV har økt med 13 prosten. Aller størst økning er det i bruk av Internett og App, som hadde en vekst på 31 prosent sammenlignet med i fjor.  Lyttingen på mobil økte fra 20 prosent til 24 prosent i andre kvartal.

24 millioner voksne oppgir å ha tilgang til en DAB-radio.