Rekordsalg av DAB i 2017

I fjor ble det solgt totalt 2 millioner DAB-radioer i Norge – mer enn dobbelt så mye som i 2016 (kilde; Elektronikkbransjen).

Av Jarle Ruud

Hjemme- og portable radioer utgjorde 1,1 millioner, DAB-adaptere for oppgradering av bilradio 700 000 enheter. I tillegg ble det solgt 159 000 nybiler med DAB-radio. Før radioskiftet ble det typisk solgt rundt 750 000 radioer hvert år, inkludert bilradio. I november 2017 hadde 85 prosent av norske husstander minst èn DAB-radio (Digitalradio-undersøkelsen, Kantar Media).

– 2017 ble et rekordår for salg av radioer på grunn av FM-slukkingen. Vi er glade og takknemlige for store innsatsen norske radiolyttere har gjort for å bli med inn i det nye radiouniverset, sier Ole Jørgen Tovmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

I november var det 49 prosent av norske privatbiler som var utrustet med DAB-radio (Digitalradioundersøkelsen, Kantar Media).

– Bilradioen har vært den største utfordringen på apparatsiden. Hovedvekten av de som til nå har skaffet seg DAB i bilen er storforbrukerne av radio, som står for majoriteten av billyttingen. Andre har utsatt oppgraderingen. Etter jul har prisene falt og tilbudet av adaptere er stort. Vi tror mange vil skaffe DAB-radio til bilen i løpet av 2018, sier Torvmark.

Radiolytterne er lojale
I januar 2018 er det så å si like mange radiolyttere i Norge som året før. Andelen ukentlige lyttere er kun redusert med 1,8 prosentpoeng (Radioundersøkelsen PPM, Kantar Media). Radio brukes derimot i færre situasjoner enn før FM-slukkingen, fordi folk ikke har like mange radioer som kan ta inn de nasjonale radiokanalene.

– Det er som forventet. Noen trenger mer tid til å få erstattet radio nummer to og tre. De kan for eksempel ha byttet ut kjøkkenradioen, men ikke rukket å gjøre noe med radioen i bilen eller på soverommet. Derfor vil nok salget av radioer fremdeles være høyere enn normalt i tiden fremover, avslutter Torvmark.