I følge Kjetil Mikkelborg, Produkt- og markedssjef i Grundig Norge, er mye av det tyske selskapets produkutvikling drevet frem av norsk etterspørsel.
– Grundig er markedsledende på DAB i Tyskland. mye av forklaringen er produktutvikling drevet frem av norsk etterspørsel, som har satt Grundig i stand til en rask salgsstart etter at Tyskland nysatset på DAB høsten 2011, sier Mikkelborg.
Han forteller at de nå selger betydelige volum av enkelte modeller, og at DAB anses som et viktig markedssegment.
Verdens største messe
IFA-messen i Berlin er verdens største messe for forbrukerartikler og er et arrangementet som har pågått siden 1924. Messen har omlag 200.000 besøkende og utstillere og er et viktig sted for lanseringen av ny teknologi og produkter.
Grundigs stand på IFA viser en tydelig satsting på DAB. I følge Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge har de et bredt sortiment med nye radioer som to mikrostereoanlegg, klokkeradio og ladbar lommeradio med DAB. Også nye portable radioer med DAB+ ventes denne høsten.
Nytt microanlegg med DAB og Blåtann kommer i høst.
Men Grundig er langt fra alene om å vise DAB og digitalradio på IFA i år. Svært mange produsenter og merker var representert med digitale radioer allerede for to år siden.
Årets messe viser at flere nye merker er kommet på banen.
– Dette kan sees som et tegn på at flere vil ha en bit av det voksende markedet for digitalradio. Markedsanalysebyrået GfK viste på en av pressekonferansene på IFA at det tyske markedet for DAB digitalradio nå er i sterk vekst, sier Ruud.
En av de nye produsendene er tilbehørsspesialisten Hama, som viste nye produkter. Digitalradio fra Hama er ikke hverdagskost – her en av deres utstilte modeller på IFA-messen.
Stor produktbredde
Radio.no har gjort et utvalg av produkter fra årets IFA-messe.
– Kort oppsummert er inntrykket at det nå er flere tilbydere i hver produktkategori enn før. Eksempelvis kan man enkelt finne flere tilbydere av lommeradio med DAB+, et produkt det før har vært svært begrenset tilgang på, sier Ruud.
Over: Ny DAB+ radio fra Philips i retro-design, denne også med Bluetooth.
Under: Sangean introduserer snart denne kompakte reiseradioen som kommer i flere farger. Pris ca. 900 kroner ifølge norsk importør Target AS. Også flere lommeradioer og portable radioer, samt et stereoanlegg er i vente.
Under: Tivoli viser også i år nytt på DAB+ fronten, her modellen Albergo som nettopp er kommet til Norge, pris ca. 2500 kr. Utrustet med Bluetooth, og mulighet for å “trekkes om” i alternative farger. Ekstern høyttaler er ekstrautstyr.
Over: Sony viser også DAB+ på IFA, dog er dette bildet tatt på den generelle Digitalradio informasjonsstanden, som viste radioer fra flere merker. Denne modellen er en kompakt reiseradio med mulighet for batteridrift.
Under: PURE Digital er som vanlig til stede på IFA, og har en av de mer fargerike utstillingene. Her Evoke Mio i flere utførelser. Av nye produkter viser de blant annet Evoke D2, en lettplassert kjøkkenradio i nytt design.
Over: Scansonic DAB+ radio i retro-stil, finnes i sort og hvit, i tillegg til viste røde versjon. Også andre radiomodeller med DAB+ er i vente denne høsten, visse med Bluetooth. Scansonic kommer også med et DAB-adapter for bruk i bil, som ikke er klart for visning på IFA.
Under: Kenwood viser her 6 bilradioer med DAB+.
Over: Pioneer viser både hjemmestereo og bilprodukter med DAB+.
Under: Technisat er et merke vi så langt ikke har sett i Norge. Denne svært kompakte lommeradioen kan kanskje endre på det?
Under: Yamaha viste også nye DAB+ produkter. Her et kompakt hifisystem som leveres med 2 høyttalere.
Over: LG viser flere DAB+ produkter, her et stereosystem med både Bluetooth og AirPlay i tillegg.
Over: Onkyo har lenge hatt DAB+ i mikrostereo-segmentet, her årets utgave i sort utførelse.
Under: En stor stand er viet generell digitalradio-informasjon på IFA. Her vises ulike typer digitalradioer, og man kan orientere seg om det tyske kanaltilbudet, dekning mer mer.