I 2013 ble det solgt rundt 511.000 digitalradioer i elektronikkbransjen, opp fra 214.000 DAB-radioer året før. Den typiske bordradioen har hatt en enda større vekst – i denne kategorien radioer, som betegnes bærbart lydutstyr, gikk salget opp fra 80.000 enheter i 2012 til 220.000 i 2013. Totalt ble det solgt 270.000 bærbare radioer.
– Det store salget av radioapparater viser at nordmenn er glad i radio, og at mange ønsker det nye innholdet. Det er flere kanaler og oppgradert innhold på det digitale kringkastingnettet enn på FM-nettet. Vi ser også at elektronikkbransjen ble enda flinkere til å fokusere på digitale radioapparater i fjor, og det er bra å se at det selges flere DAB-radioer enn FM-radioer. Det må vi kunne kalle et paradigmeskifte, da det snur tendensen fra året før, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge.
59 prosent av alle radioer som ble solgt i fjor var digitale, i følge stiftelsen Elektronikkbransjens salgstall for 2013.
Størst økning av bilradioer
Den aller største økningen finner vi likevel innen andelen bilradioer med DAB, søm økte fra fra 40.000 enheter i 2012 til 120.000 enheter i 2013. Veksten er på 200 prosent. 90.000 av radioene er solgt i nye biler og 30.000 er radioer solgt for seg. Tallene inkluderer ikke adaptere. Totalt ble det solgt 220.000 bilradioer i 2013, noe som vil si at nesten 55 prosent av alle solgte bilradioer har støtte for DAB.
– Veksten viser at bilbransjen er godt i gang med å implementere DAB og gjøre befolkningen klar for teknologiskiftet. Vi vet at bransjen har jobbet intenst med dette over en viss tid, og veksten er større en vi hadde forutsett. Vi tror veksten vil fortsette i året som kommer, sier Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge.
Bransjen forbereder også salg av separate digitalmottakere tilpasset biler som ikke har dette som standard. Det dreier seg om enheter som koples til ekstrainngang på bilanlegget, eller som gjør om digitalsignalene til en FM-frekvens.
Også stadig flere musikkanlegg selges med DAB. 2013 viste en økning fra 17.000 til 40.000 solgte anlegg med DAB-støtte, en vekst på over 135 prosent.
I dag dekker digitalradionettet om lag 90 prosent av landets befolkning.