Sterke lyttertall for digitale kanaler

NRKs digitale radiokanaler har nå i snitt 462 000 lyttere hver dag.

Av

Det er  NRK P1+ som har flest, med 171 000 daglige lyttere. NRK mP3 når 163 000 i en vanskelig tilgjengelig målgruppe, nemlig tenåringene. Dette fremgår i en pressemelding fra NRK.

Det nyeste tilskuddet til digitalkanalporteføljen, NRK P13, har siden åpningen hatt gjennomsnittlig 42 000 lyttere daglig.

– NRK P13 har fått en bra start med mye kjærlig mottakelse i sosiale medier. Kanalen leverer daglig innhold som gjør norsk radio mer mangfoldig, og målet er å nå 80 000 mennesker hver dag med kanalen i løpet av året, sier radiosjef i NRK, Marius Lillelien.

NRK mP3 og NRK Alltid Nyheter
For første gang kan NRK også gå ut med PPM-tall for NRK mP3 og NRK Alltid Nyheter; NRK mP3 har i gjennomsnitt 163 000 daglige lyttere, mens det i snitt er 83 000 som hører på NRK Alltid Nyheter.
– NRK mP3 er viktig for NRK fordi kanalen når ut til den gruppa hvor NRK tradisjonelt står svakest; tenåringene. At kanalen når over 160 000 lyttere hver dag gir den stor gjennomslagskraft, og vi kommer til å satse mer på å gi kanalen unikt innhold i åra framover. Vi er også meget godt fornøyd med at så mange hører NRK Alltid Nyheter hver dag, og tror at kanalen vil spille en viktigere rolle i vårt totale tilbud framover, sier Lillelien.

Nye kanaler gir flere lyttere
PPM-undersøkelsen viser også at den totale radiolyttingen økte i første kvartal 2014, og etableringen av nye, digitale radiokanaler står for en stor del av økningen.

– Målet med digitaliseringen er å gi hele landet et mye større og bredere radiotilbud. At nesten en halv million mennesker lytter til våre digitale kanaler bare noen måneder etter at noen av dem ble lansert, er over all forventing. Det brede tilbudet gir flere en enda bedre radioopplevelse, sier Lillelien.

Tallene er hentet fra PPM-undersøkelsen gjennomført av TNS Gallup.