47 % hører digitalradio daglig

Hver dag bruker 47 % av norske radiolyttere en digital radio. Dette er en vekst på 2 prosentpoeng siden forrige kvartal, og innebærer at 1,39 millioner nordmenn benytter digital radio hver dag.

Av

– I 2.kvartal har vi ikke hatt drivkrefter som nye radiokanaler eller store salgskampanjer – likevel ser vi at veksten fortsetter. Det viser at norske radiolyttere nå tydelig ser fordelene ved digitale plattformer, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

TNS-digitalradioundersøkelsen-q2

Kilde: Digitalradiounderseøkelsen, TNS Gallup/DIgitalradio Norge, 2. kvartal.

Når DAB-eiere i dag spørres om hvilke egenskaper de mener er viktigst for DAB, er de tre hyppigst nevnte “god lydkvalitet”, “flere kanaler” og “bedre dekning”. DAB er den største plattformen for digital radiolytting.

Det er tilsammen solgt 1,67 millioner DAB-radioer i Norge, og 45 % av norske husstander oppgir å ha minst èn DAB-radio. 12% av husstandene oppgir å ha bil med DAB-radio.

– I dag ser vi at digitalradio dominerer radioutvalget i de fleste elektronikkbutikkene, noe som er naturlig med tanke på at nasjonale FM-sendinger vil opphøre om få år. Dette er selvsagt også med på å drive digital lytting oppover, sier Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge.

Digitalradioundersøkelsen er den offisielle målingen av digital radiolytting som gjøres i forbindelse med digitaliseringen av norsk radio. Undersøkelsen gjennomføres løpende av TNS Gallup, og måler digitalandelen i slukkekravene som er formulert i Stortingsmelding nr. 8 2010/2011. Tallene er vektet mot PPM, som er de offisielle lyttertallene på radio.

Se lyttertallene i denne lenken. 

Tallene kan også lastes ned, nederst på siden.