– Vi ser fremdeles at vi trenger flere lyttere på DAB før vi setter slukkedato. Vi jobber nå med å bedre dekningen slik at den blir tilsvarende som FM-dekningen, sa Ed Vaizey.
Digitalisering av radio følger en myndighetsstyrt plan der det settes krav rundt omstillingen. Kravene i Storbritannina fastslår at det må være DAB-dekning på linje med FM-dekning og at lytting må være på 50 prosent, før man setter tidspunkt for slukking av FM-nettet. I følge ministeren kan disse kravene være nådd innen to år.
Det etableres for tiden tre riksdekkende DAB-nett i Storbritiannia. BBCs DAB-nett har nå en dekning på inntil 97 prosent, kommersielle kanaler har nett med dekning på 91 prosent. Vaizey kunngjorde at man i mars begynner man bygging av det lokale DAB-nettet, som skal stå ferdig i 2015/2016.
Ba bilbransjen komme med løsninger
Kulturminister Ed Vaizey har også bedt bilindustrien komme med DAB-løsninger. På fire år har det skjedd en stor vekst i antall biler med DAB-radio som standard.
– Vi ser stor fremdrift når det gjelder det å få DAB+ i bil og opplever massiv støtte fra bilindustrien, sa Ed Vaizey da han åpnet konferansen Drive to Digital hos BBC 6. Februar. Vaizey er minister for kultur og digital økonomi.
Han mente at bilbransjen hadde gått ”the extra mile” for å oppgradere bilradioene. Vaizey viste til at det i 2010 bare var 4 prosent av bilene på det britiske markedet som hadde DAB+-radio som standard. I dag har en tredel av alle biler på det britiske markedet DAB+ som standard. 61 prosent av alle nye biler kommer med DAB+. Totalt 1,4 millioner nye biler i UK kom med DAB+ i 2014. Halvparten av varebilene hadde DAB+radio.
– Vi jobber også mot ettermarkedet for å finne flere lavkostløsninger for adaptere. Vi jobber blant annet med research og innovasjon, sa Vaizey.
Han nevnte Norge som en av foregangslandene i radiodigitaliseringen.
Årlig konferanse om bil
Drive to Digital er et årlig event i regi av BBC, Society for Motor Manufacturers and Traders (SMMT) og Digital Radio UK. Over 150 deltagere fra hele Europa var samlet hos BBC. I salen satt hovedsakelig kringkastere og bilbransje.
Bilbransjen har hele tiden hatt bred støtte fra myndighetene i omleggingen mot digital radio. Mike Hawes i SMMT fortale at bransjen hadde fått beskjed fra høyeste hold om å legge om.
– Ministeren har hele tiden gitt oss bred støtte og ba oss på et tidspunkt begynne å investere, sa Hawes.
DAB-lytting i bil øker
Den britiske DAB-lytting i bil har økt med imponerende 29% og total digital rekkevidde i bilen er nå 7,6 millioner mennesker per uke.
Over halvparten av den britiske befolkningen, eller nesten 28 millioner mennesker, lytter nå til radio på en digital plattform hver uke.
48,9% av befolkningen, eller 26 millioner voksne har nå tilgang til en DAB digital radio, opp 7% fra i fjor.
Analog lytting på sitt laveste noensinne
Lyttertall fra britisk radio gjøres av RAJAR, siste måling ble offentliggjort 4. Februar. I følge RAJAR er analog radiolytting er på sitt laveste nivået noensinne, 56,2%, og i to store regioner, London og Nord-Vest, er analog lytting under 50% for første gang.
BBC Radio 6 Music er den ledende digital-only stasjon og har en rekord rekkevidde på over 2 millioner lyttere, opp 6% fra i fjor. BBC Radio 4 Extra har en rekord-rekkevidde på over 1,7 millioner. De nasjonale kommersielle nettverk – Absolute Radio, Smooth, Kiss, Heart og Capital – har alle registrert sterk digital vekst, i følge en nylig frigitt pressemelding.