Samler radiofolk fra hele Europa

Norge har fått en førende posisjon når det gjelder digitalisering av radio. 11. juni samles flere av Europas ledende radioaktører i Oslo for å snakke om radioens fremtid.

Av radio.no

In English

Konferansen Radioens digitale sprang setter både fokus på norsk digitalisering og tilsvarende omlegginger i andre land. Etter kunngjøringen om norsk FM-slukking har det vært enorm interesse fra utlandet.

– Vi har merket en stor etterspørsel etter informasjon. Mange ønsker å vite mer om hva som skjer i Norge og hvorfor er et lite land i nord nå er ledende i en stor omlegging. Det er noen av årsaken til at vi etablerer denne konferansen, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder Digitalradio Norge, som arrangerer konferansen.

Radiosjefene kommer

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen og radiosjefene Kenneth Andresen i P4 Gruppen og Lasse Kokvik i SBS Radio er blant innlederne på konferansen. I tillegg vil myndigheter og utbyggere snakke om dekning. Lokalradioens fremtid blir også belyst.

– Vi er glade for å kunne samle så mange sentrale personer og organisasjoner på ett sted og ser frem til å sette alle på samme scene. Det har vært stor interesse for å holde innlegg og det har hjulpet oss til å få et sammensatt program på relativt kort tid, sier Torvmark.

Meld deg på her

Han lover også førpremiere på en løsning for DAB i bil, det knytter seg stor interesse til.

Stor europeisk deltagelse

For første gang er det nå en stor europeiske deltagelse i Oslo for å snakke om radioens fremtid. Flere land i Europa bygger nasjonale DAB-nett. Store radioland som Storbritannina, Tyskland og Sveits kommer til Norge for å fortelle hvordan de gjennomfører den omfattende omleggingen.

I tillegg kommer EBUs radiosjef Christian Vogg og Danmarks radiosjef Tor Arnbjørn. Staffan Rosell, som leder Sveriges største kommersielle radiokonsern SBS Radio, kommer også for å fortelle hva som skjer i nabolandet.

– Radio som medium står overfor mange utfordringer i en digitalisert mediehverdag og mange erkjenner at man ikke kan basere seg på nett-lytting for å sikre radio en digital fremtid. Å legge om til DAB er vesentlig for bransjen men også en krevende øvelse som fordrer tilrettelegging fra myndigheter og berørte bransjer som bilbransjen. Jeg tror mange i Norge også vil ha stor interesse av å vite hvordan land som Storbritannia, med mer enn 60 millioner innbyggere legger om, sier Torvmark.

Ny Radio Norge eier kommer

Det britiske radiokonsernet Bauer Media som nylig kjøpte SBS Radio i Norden og kommer til konferansen for å fortelle om sine digitale radiosuksesser i Storbritannia. Det er knyttet stor spenning til hvordan det nye eierskapet vil påvirke de nordiske kanalene. Bauer Media er en av de største kommersielle radioselskapene på de britiske øyer.

Representanter for radiobransjen i Nederland, Belgia og Polen vil også holde innlegg om utfordringer og satsinger i sine hjemland. Konferansen holdes på Thon Hotell Opera.

 

Program Radioens digitale sprang

09.30 Kaffe og registrering

DEL I – Radiodigitalisering i Norge og FM-slukking i 2017

Bakgrunn og politisk prosess

10.15 Åpning av konferansen. Hvorfor er Norge først i verden?

Svein Harberg, leder av Familie- og kulturkomiteen

10.25 Velkommen, kort om dagen og digitaliseringens bakgrunn/historie.

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder, Digitalradio Norge (DRN)

10. 40 Hvordan ble verdens mest omfattende DAB-nett til?

Torbjørn Teigen, administrerende direktør, Norkring

10.50 Hvor god dekning er det egentlig?

Bjarte Sørhus, seksjonssjef, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

11.00 Siste brikke, planen for digitalisering av lokalradio.

Kårstein Eidem Løvaas, mediepolitisk talsmann for Høyre og medlem i Familie- og kulturkomiteen

 

Hva betyr digitaliseringen for lyttere og kanaler?

11.10 Digitaliseringen fra et lisensfinansiert ståsted.

Thor Gjermund Eriksen, kringkastingssjef, Norsk Rikskringkasting (NRK)

11.20 Hvorfor ønsker en kommersiell markedsleder å digitalisere?

Kenneth Andresen, administrerende direktør og sjefsredaktør, P4 Gruppen

11.30 Hva betyr digitaliseringen for konkurransen i norske radio?

Lasse Kokvik, administrerende direktør og ansvarlig redaktør, SBS Radio Norge

11.40 Lokalradioens død eller nye vår?

Øyvind Mangerud, daglig leder, Foreningen Norsk Lokalradio (FNL)

11.50 Spørsmål fra salen

12.00 Enkel lunsj til kl 12:40

 

DEL II – Den nye bilradioen

12.40 Hvordan digitalisere den norske bilparken?

Alf Morten Engvik, produktsjef, AutoHiFi

Hans Christian Andersen, daglig leder, Sahaga/Digitus Nordic

Harald Kristiansen, storkundeansvarlig, TTMicro

Jasper Wybrants, landssjef Norge, Pure

Gunnar Garfors, rådgiver, Norsk Bilradiopromotering

Jarle Ruud, markedssjef, Digitalradio Norge

13.10 Førpremiere: Neste generasjon bilradio.

Michael Hill, founder and managing director, UK Radioplayer

13.30 Pause til 13:40

 

DEL III – Radiodigitalisering internasjonalt

Digitalradio i Skandinavia

13.40 Vil Sverige få digitalradio?

Staffan Rosell, CEO, SBS Radio Sverige

13.55 Radiodigitalisering i Danmark.

Tor Arnbjørn, radiochef, Danmarks Radio

14.10 Bauer Media er markedsledere på kommersiell digital lytting i Storbritannia – hør deres erfaringer

Dee Ford, group managing director, Bauer Media UK

14.30 Pause til 14:40

 

Digitalradio i resten av Europa og verden?

14.40 Blir Norge alene? Hva mener EBU om digitalradio?

Christian Vogg, head of radio and music, European Brodcasting Union (EBU)

14:55 Hvordan forbereder Europas ledende radioland seg på den digitale fremtiden?

Ford Ennals, CEO, Digital Radio UK, Storbritannia

15.10 Sveits på vei mot en heldigital radiofremtid.

Marcel Regnotto, head of media services, Federal Office of Communication, Sveits

15.25 Polen digitaliseres, men ikke uten motstand.

Miroslaw Ostrowski, advisor to the president, The National Broadcasting Council / technical director, Radio Wroclaw, Polen

15.40 Europas nyeste DAB-nett. Norske erfaringer til nytte i digitaliseringen av Belgia.

Dominique Lievyns, chief sales and marketing officer, Norkring Belgia

15.55 Pause til 16:10

 

16.10 Digitalradio i Europas største bilproduserende land.

Helmut Bauer, advisor, Digital Radio Germany

16.25 Nederland elsker radio og synger ”Let’s get digital”.

Jacqueline Bierhorst, project director, Digital Radio+, Nederland

16.40 Hva med resten av verden?

Patrick Hannon, president, WorldDMB

17.00 Avslutning.

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder, Digitalradio Norge (DRN)

Digitalradio Norge tar forbehold om endringer.