Radioråd og nytt innhold på radio.no

Nettsidene radio.no får et sterkere forbrukerfokus. Nå blir det enklere for Ola og Kari Nordmann å oppgradere radioen.

Av

– Det er lytteren som står i fokus når vi lanserer de nye omfattende forbrukerguidene, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Nettsidene radio.no endrer utseende og får fem nye guider som tar utgangspunkt i forbrukernes lytter-situasjoner. Uansett om man trenger digitalradio hjemme, i bilen, på hytta, på jobben eller på farten skal man bli hjulpet gjennom relevante vurderinger før apparatene kommer i hus. Guidene veileder om alt fra funksjoner til tilleggsutstyr, og gir i tillegg gode råd. Ønsker man å montere bilradio eller adapter selv finnes også videoguider.

Fra hvorfor til hvordan

Lytteren guides gjennom video, bilder og tekst. Man får både praktisk monteringshjelp men også tips til hytteløsninger på steder som krever spesialtilpasninger. Sidene viser også hvordan ekstra utendørsantenner kan gi bedre mottaksforhold.

– Vi sier at vi går fra hvorfor til hvordan. Til nå har radio.no vært basert på nyheter og bakgrunn om overgangen fra analog til digital radio, nå dreier vi over mot praktisk veiledning, sier Torvmark.

Den nye tjenesten rommer også en oversikt over digitale radioer på det norske markedet, sortert på brukersituasjon og sentrale funksjoner.

Tusener skal oppgradere radioen

Guidene retter seg mot forbrukere og de som jobber med radioapparater i varehandel, bilbransjen og på verksteder.

– Målet er at alle skal kunne gå til radio.no og finne mer informasjon dersom de trenger det, sier Torvmark.

Selv om 57 prosent av norske radiolyttere hører digitalradio hver dag, er det fremdeles 43 prosent som kun lytter på FM-radio. Det forventes at mange tusen nordmenn vil oppgradere radioen frem mot FM-slukking i 2017. Nærmere 80 prosent av bilparken har kun FM-radio.

– Behovet for informasjon er stort og mange vil trenge tips om hvordan man går frem. Vi håper og tror at dette vil hjelpe mange, sier Mari Hagerup, som er kommunikasjonssjef for Digitalradio Norge.

Stort informasjonsbehov

Radio.no ble etablert i 2012 og hadde siste halvår et snitt på ca 35.000 brukere i måneden.

– Mange av dem som besøker radio.no er nye brukere som oppsøker sidene for å lete etter informasjon. Vår jobb er å sørge for at folk har den informasjonen de trenger, og nettsidene er en av de viktigste verktøyene vi har, sier Torvmark.