IFA-messen i Berlin er Europas største messe for forbrukerelektronikk og stedet der produsentene viser ny produkter. En av trendene på årets messe er langt flere radioer med fargeskjerm, som gir mulighet til å vise logoer og annet billedmateriell parallelt med sendingen.
Mer lekent design
Flere produsenter satser nå også mer på variert, og mer særpreget radiodesign.
– Et eksempel på dette er den relativt nye britiske radioprodusenten ViewQuest. De sikter seg tydelig inn på kvinner som målgruppe, med design som er mer fargerikt og lekent enn man er vant til å se på radioer generelt, kunne ViewQuestsjef Jonathan Merrics fortelle oss, sier Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge. Digitalradio Norge er i Berlin.
Flere av radioene til ViewQuest selges i dag i Norge, som i Experts butikker.
Flere i lavpriskategorien
Også lavprisprodusenter, som Denver, Lenco og Soundmaster viser flere produkter innen digitalradio enn tidligere.
– Vi mener det er tydelig at disse produsentene klargjør for økt fokus på dette segmentet, noe som ikke skyldes Norges satsning på digitalradio alene. Også Hama, mest kjent for tilbehørsartikler, har kastet seg med på DAB-markedet, og viste i år flere nye modeller med mer tradisjonelt design, sier Ruud.
Multirom med DAB
En annen trend fra produsentene på IFA 2015 er at DAB-radioer smelter sammen med andre typer lyd-enheter, som multiromshøyttalere og andre lydteknologier. I praksis betyr dette at man vil kunne bruke DAB-radioer av ulike merker i samme multiromssytem og styre dette med en og samme app på telefonen.
– Alt i alt en messe som forteller om en digitalradio-kategori i modning, med større variasjon i produktfloraen enn før, og flere merker som åpenbart gjør seg klare for å konkurrere om markedsandeler innen digital radio, mener Ruud.
Norske tendenser
I følge tall fra Elektronikkbransjen er det mye som kan tyde på at Nordmenn nå kjøper færre men dyrere produkter. Første halvår i år var det en nedgang i salg av lyd- og bildeprodukter på 23 %, sammenlignet med samme periode året før. 23 % gjelder volum, men verdifallet kun er 4 %. Kategorien lyd og bilde omfatter både TV, høyttalere, radio og hifiutstyr. Faktiske tall for DAB-salget kommer ikke før bransjen legger frem salgstall i begynnelsen av neste år, men Elektronikkbransjen salget av DAB-radioer vil vokse fremover.