Hver år legger bransjeorganisasjonen Elektronikkbransjen frem tall på omsetning i sine medlemsbutikker. Mens det i 2014 ble solgt totalt 667 000 DAB-mottakere på tvers av bilradio, bord- og bærbare radioer, steg dette i 2015 til 740 000 enheter.
– Vi ser at blant annet NRKs nye DAB-kanaler har vært med å drive salget av den klassiske bordradioen med DAB, og nå som slukkedato er satt har folk flest fått med seg at FM-radioen vil slutte å virke. Utsalgsstedene har også vært flinke på å informere kundene sine, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Omlag 50.000 adaptere
Elektronikkbransjens tall viser også nybilsalget og separate radioer i bil, men ikke adaptere. DAB i bil steg fra 112 000 til 115 000 enheter i 2015. Salgstallet basert på data fra de største biladapter-aktørene viser at det itillegg ble solgt ca. 50.000 DAB-adaptere for bruk i bil i Norge.
– Mange privatbiler har fortsatt ikke en digital radio, og en adapter er en enkel og rimelig måte å oppgradere radioen på. De siste to årene har det vært et jevnt salg av adaptere, men de fleste forbrukere venter nok i det lengste med utskiftninger. I Digitalradioundersøkelsen, som gjennomføres av TNS Gallup, sier 55 prosent av de som ikke har DAB i bilen at de vil vente til FM slukker med å oppgradere, sier Jarle Ruud, kommunikasjonssjef marked, Digitalradio Norge.
Stort salg av bordradioer
Innen bærbart lydutstyr, altså den typiske bordradioen, er salget opp fra 310 000 i 2014, til 480 000 radioer. Salget av større radioer med DAB har falt noe, fra 170 000 til 120 000 enheter, men nå er så å si alle enhetene nå utstyrt med DAB.