​Flere hører radio i påsken

Myten er altså sann, flere hører radio i påsken. En ny undersøkelse fra TNS Gallup viser at 35 prosent hører mer på radio i påsken enn i andre høytider.

Av

Undersøkelsen viser også at radioen har en helt spesiell posisjon blant alle påsketradisjonene. Svært mange svarer radio-programmet Påskelabyrinten, på spørsmål om hva man forbinder med påske. Programmet har et sterkere fotfeste hos mange enn programmer som påskenøtter og påskekrim, i følge TNS Gallup, som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Digitalradio Norge.

– Det er veldig hyggelig at reiseprogrammet til Viggo Valle står så sterkt i de tusen hjem. At radio er en viktig del av påskeferien vitner om radioen er en tradisjon for mange nordmenn, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef Media, i Digitalradio Norge.

Over 50 prosent velger Påskelabyrinten som favorittprogram i påsken. Undersøkelsen er fortatt med et landsrepresentativt utvalg i perioden 2.-9.mars.

Se hele undersøkelsen nederst på siden

Nord-Norge og Trøndelag

35 prosent av de spurte oppgir at de hører mer på radio i påsken enn i andre høytider. I følge undersøkelsen er Nord-Norge og Trøndelag de ivrigste påskelytterne, her øker raten til 44 prosent når høytiden setter inn.

– Nordmenn i de nordligste fylkene ser absolutt ut til å ha gode radiovaner, vi kjenner igjen lyttertendensen fra andre undersøkelser, som Digitalradioundersøkelsen. Folk i Nord-Norge hører generelt mye radio og har en lytterkurve over landsgjennomsnittet, sier Hagerup.

Lytting blant unge voksne øker mest i påsken

De ivrigste radiolytterne er mellom 30 og 44 år.

– Det er trolig flere årsaker til at nettopp denne aldersgruppen øker radiolyttingen i påsken, men det kan ha sammenheng med travle hverdager og begrenset tid til å høre radio. Når ferien kommer er det mer tid til radiolytting, som er en finfin måte å høre musikk, underholdning og nyheter, sier Hagerup.

24 prosent av de spurte oppgir at radio er en sentral del av deres påskevaner. 30 prosent oppgir at radio til en viss grad er en del av deres påskevaner, mens 19 prosent oppgir at radio ikke er en del av påskevanene i det hele tatt.

 

UNDERSØKELSEN LASTES NED HER (trykk på pilen):