Danmark lanserer DAB+-kampanje

Danmark utfaser DAB til fordel for DAB+ 1.oktober. Nå er det lansert en langvarig informasjonskampanje, initiert av Slots- og Kulturstyrelsen.

Av

Kampanjeperioden varer frem til slutten av 2019.

01.10.2017 endres det digitale radioformatet i Danmark fra DAB til DAB +. DAB + er etterfølgeren til DAB. DAB + teknologi gir rom for flere kanaler i kringkastningsnettet.

Slots- og Kulturstyrelsen har satt i gang en informasjonskampanje for å fremme lytting på digital radio og informere om overgangen til DAB + i Danmark. Kampanjen går under slagordet “Mere radio med digital radio” og er en detaljert informasjonskampanje.

Se kampanjesidene her.

Informasjonskampanjen er basert på den politiske medieavtalen, som gjelder for 2015-2018, og som et bredt flertall i Folketinget står bak. Medieavtalen er en politisk avtale som setter rammene for mediepolitikk i Danmark, inkludert radio og fjernsyn.

På nettsidene til kampanjen fremgår det at det fra politisk side vil det bli truffet en beslutning om at det skal gjøres en FM-slukking når 50% av radiolytting i Danmark er digital. FM-radio vil tidligst kunne bli slukket to år etter at det er fastslått at 50% av lytting er digital. Basert på medie-avtalen har det derfor blitt besluttet å bli lansert en informasjonskampanje for å fremme digital radiolytting i Danmark. Fordelen med digital radiolytting er at innbyggerne kan ha tilgang til flere radiokanaler enn det som er mulig med FM-radio.

Det er Slots- og Kulturstyrelsen, som under Kulturministeriet, er oppdragsgiver for kampanjen.