Oppslutningen om digital radio økte i årets første halvår. Antall lyttere som er innom en digital plattform ble målt til å være 36 prosent i andre kvartal, mot 34 prosent i første kvartal. Med det anslår man at 1,12 millioner nordmenn over 15 år hører digital radio hver dag.
– Vi er glad for å se en jevn økning i lyttertallene. Stadig flere nordmenn har tilgang til digitale radiosignaler og får det fortløpende. Det bygges digitalt radionett med høyt tempo og utbyggingen ble trappet kraftig opp i andre kvartal da det ble satt opp et hundretalls nye og oppgradert sendere over hele landet, sier kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, Mari Hagerup.
Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup på vegne av Digitalradio Norge, og ble gjort i perioden før NRK og de kommersielle radiokanalene begynte å sende radio- og TV-spotter med informasjon om digitalradio.
Størst vekst på DAB
FM-bruken er lavere enn noensinne og har sunket med 7 prosentpoeng siden Digitaradioundersøkelsen første gang ble gjennomført i fjor høst. 64 prosent av lytterne bruker utelukkende FM.
Digital radiolytting foregår på flere ulike plattformer og apparater. Undersøkelsen samler lyttingen i tre hovedkategoerier; DAB-radio, internett og digital-tv. Internett favner lytting via PC/MAC, nettbrett og mobiltelefon og utgjør en akkumulert andel på 14 prosent.
De ulike plattformene med DAB-radio har størst oppslutning med 18 prosent av de digitale lytterne. DAB økte mest i andre kvartal – opp 2 prosentpoeng fra forrige kvartal.
11 prosent hører radio via menyen på TV-apparatet, en vekst på 1 prosentpoeng fra forrige kvartal.
– Målingen speiler folks lyttervaner og viser at mange hører radio via flere typer digitale apparater. Det er å verdt å merke seg at veksten er størst for kringkastet lyd via DAB. Kringkasting har alltid vært og vil i overskuelig fremtid utgjøre ryggraden i norsk radiodistribusjon, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
Lytterne oppgir god lyd som den viktigste egenskapen ved digital radio.
Offisiell måling
Digitalradioundersøkelsen er den offisielle målingen av digital radiolytting i forbindelse med digitaliseringen av norsk radio. Undersøkelsen gjennomføres løpende og måler digitalandelen i slukkekravene som er formulert i Stortingsmelding nr. 8 2010/2011. Tallene er vektet mot PPM, som er de offisielle lyttertallene på radio.
For ytterligere kommentarer:
Kommunikasjonssjef Mari Hagerup, mobil 920 46 088.
Les mer om digitaliseringen av radio – eller last ned undersøkelsen her