Rekordhøyt DAB-salg i 2014

Salget av DAB-radioer vokste med 30,5 prosent i 2014. 667 000 solgte radioapparater hadde DAB-mottak, i følge Elektronikkbransjen. I tillegg er det solgt minst 50 000 DAB-adaptere til bil og et ukjent antall nettradiomottakere som ikke er registrert i bransjeforeningens statistikk.

Av

– Det totale DAB-salget er rekordhøyt og viser at Ola og Kari Nordmann er i ferd med å oppgradere radioapparatene. I fjor var nesten alle solgte radioer i kategoriene reiseradioer, kombinasjonsradioer og separate mottagere – med DAB. Dette er typiske kjøkkenradioer og hytteradioer – små nette enheter man bruker hjemme og på tur. Det er naturlig å skifte ut slike radioer først, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge.

Flere former for digitalradio

667.000 solgte DAB-radioer i 2014 er ny rekord i antall DAB-radioer solgt på ett år. Den forrige rekorden var fra 2013 med 511.000 enheter.

– DAB er fortsatt en av de raskest voksende kategoriene innen forbrukerelektronikk. Det høye DAB-salget forteller at folk ønsker merverdien digital radio representerer. I følge Elektronikkbransjen selges det fremdeles et høyt antall enheter som tar inn FM og ikke DAB. Dette gjelder i stor grad radioer i kategorien musikkanlegg. Musikkanlegg brukes gjerne sammen med utstyr som PC, mobil eller nettbrett til spill, film, musikk og radio. Mange musikkanlegg kan dessuten kobles direkte til internett og spille av nettradio – uten at dette registreres i salgstallene. Slike anlegg er digitalradio og bør telles på lik linje som radioer med DAB, sier hun.

Digitalradio Norge oppfordrer butikkansatte til å være tydelige overfor kunder i tiden fremover.  – Det er viktig at forhandlere viser forbrukerne digitale lyttermuligheter og er tydelige på at FM-funksjonen vil ha begrenset levetid. Riksdekkende kanaler og store lokalradioer i storbyene vil i løpet av få år kun bli sendt digitalt – tidspunktet for FM-slukking blir kjent senere i år, sier Hagerup.

DAB i bil

Elektronikkbransjen telte 112.000 solgte DAB-radioer til bil i 2014, inkludert de som sitter i nye biler.  I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken ble det solgt 144.000 nye biler i Norge i fjor.

– Mange bilfabrikanter har gjort en kjempejobb med å innføre digitalradio i bilene. Dette nyter nå lytterne godt av. Men også i bilsegmentet er andelen rene FM-radioer fremdeles for høy. Her hviler det et ansvar på landets bilforhandlere og bilimportører, kjøper man en ny bil i 2015 bør den ha digitalradio, sier Hagerup.

Elektronikkbransjens tall inkluderer ikke salg av adaptere, som brukes for å oppgradere en FM-radio til DAB. Opplysninger fra andre markedsaktører tyder på at det i fjor ble solgt minst 50.000 slike.

– Vi har sett store bevegelser i bilmarkedet det siste året og er tilfreds med å se at bilbransjen er i ferd med å tilpasse seg omleggingen. Samtidig er det gledelig å se at oppgradering av bilparken nå også foregår i eldre biler i form av ettermonterte DAB-adaptere, sier Hagerup.

 

Kontakt:

Mari Hagerup, kommunikasjonssjef Digitalradio Norge

mob: 920 46 088

mail: hagerup@radio.no