Sterk vekst i DAB-salget før jul

Flere forhandlere har registrert et enorm salg av DAB-radioer før jul. Enkelte steder var salgsveksten på over 300 prosent fra året før.

Av

I tiden før jul ble  det registrer et sjeldent høyt salg av DAB-radioer. Elkjøpkjeden oppgir at de fra sine 100 varehus over hele landet har registrert en tredoblet vekst i DAB-salget i november – en oppgang på 194 prosent fra året før. Elkjøp hadde fra 1 oktober til 16.desember en samlet vekst på 72 prosent.

Clas Ohlsson-kjeden hadde et økt DAB-salg på  over 300 prosent i november og desember. Kjeden kåret kunne allerede to uker før jul konstatere at DAB-radioer var bestselgeren blant alle de typiske julegaveproduktene.

624 prosent økning i oktober

Den største veksten i DAB-radiosalget fant sted i oktober. Da registrerte bransjeorganet Elektronikkbransjen en vekst i DAB-salget på svimlende 624 prosent.  Veksten skjedde i samme måned som NRK P1+ ble lansert.

Clas Ohlsson oppgir også at de har sett en vekst i salget etter lanseringen en NRKs nye kanal. Kjeden innførte blant annet en seniorgaranti etter lanseringen av NRK P1+.

Vekst i hele år

I årets første måneder, fra januar til oktober, er det registrert en vekst i salget av bærbare DAB-radioer på 155 %, ifølge Elektronikkbransjen. Det foreligger ikke sammenlignbare omsetningstall for november og desember, men bransjen oppgir likevel at de ser en klar tendens.

– Vi ser at DAB-salget virkelig øker nå før jul, og det har nok sammenheng både med at nettet nå er ferdig utbygd over store deler av landet, og at en bordradio er en god julegave. Vi har forventet en betydelig vekst i salget av DAB-radioer, men ikke fullt så kraftig som vi nå ser, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Elektronikkbransjen.

Årets julegave

DAB-radio ble i november kåret til årets julegave av Elektronikkbransjen. Radio ble stemt frem som årets julegave i 17 kategorier blant bransjens medlemmer og lesere. Det var den norskdesignede radioen Pinell Go som vant kåringen.

Produsent TT Micro har måttet bestille tusenvis av nye radioer fra fabrikken  i Kina for å mette etterspørselen på det norske markedet. Radioen har solgt i underkant av 20.000 enheter etter at den ble lansert i mai i år.