Norsk bilradiopromotering er et nytt tiltak fra radiobransjens for å sikre nordmenn en god overgang til digitalradio i bil. De fleste nye biler leveres med DAB i Norge, men et stort antall eldre biler må oppgraderes når Norge konverterer til digital kringkasting.
– Mange bileiere skal oppgradere eller bytte radio i løpet av et relativt begrenset tidsrom. For å få en god gjennomføring er det nødvendig å sikre bredest mulig tilgang på produkter i markedet på et tidlig stadium. Dette gjøres primært ved å senke produsenters risiko knyttet til markedsføring av adaptere, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
Offensiv markedssatsning
Norsk bilradiopromotering er en offensiv satsning fra Digitalradio Norge, som skal sikre bred markedsføring og tilgang på adaptere i hele landet. Prosjektet skal gjennomføres i samarbeid med de to største kommersielle radiokringkastere, P4-gruppen og SBS Radio, samt de største leverandørene av adaptere. Kringkasterne bidrar med både markedsføringsressurser og kompetanse i utviklings- og testfasen av apparatene.
En av verdens største DAB-produsenter
En av verdens største DAB-radioprodusent Pure er blant selskapene som nå jobber med nye adapterløsninger for å øke produktutvalget på markedet i Norge og utlandet. Norsk bilradiopromotering er også i dialog med de tre store norske selskapene på området, AutoHiFi, Sahaga og TT Micro.
– Vi bruker mye tid sammen med produsentene for å optimalisere funksjonalitet og brukervennlighet på de ulike produktene. Det er mye spennende som utvikles nå både i og utenfor Norge, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.
Flere millioner biler
Det er omtrent 2,6 millioner personbiler i Norge. En halv million av disse har allerede DAB. Denne våren setter regjeringen slukketidspunkt for FM-nettet. Slukking vil finnes sted fra 2017 eller 2019.
Kontaktperson:
Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge
Mobil: 924 30 600. E-post: torvmark@radio.no
Bakgrunn
Norge er i en omlegging fra analog til digital radio for alle riksdekkende kanaler, og enkelte lokalkanaler. Digitalisering gir radio mulighet til utvikling i takt med lytternes behov og stadig endrede mediebruk, og innebærer en kraftig utvidelse av radiotilbudet. Over 90 prosent av befolkningen har 22 radiokanaler med digital radio.
Det er nå god DAB-dekning over hele landet. DAB-dekningen langs veinettet er generelt bedre enn FM-dekningen. For å få DAB i bilen, må man bytte radio eller installere et DAB adapter. Adaptere finnes både som skjulte, integrerte løsninger og enklere selvmonteringssett.