Bilbransjen får informasjonsløft om digitalradio i bil

Hele befolkningen blir i år og i tiden fremover informert om overgangen fra analog til digital radio. Nå har ansatte i bilbransjen mottatt detaljert veiledning om eksempelvis antennemontering og produktutvalg på markedet.

Av

– Det er to grunner til at kunnskap om overgangen fra analog til digital radio er viktig for bilbransjen. En, fordi vi har et samfunnsansvar å hjelpe folk til fremdeles å ha radio i bilene sine. To, fordi det bør være et viktig forretningsområde for oss, Tor Simonsen, fagsjef i Norges Bilbransjeforbund.

For at overgangen til digitalradio skal gjennomføres best mulig, også på den praktiske siden, er det viktig at de som skal kunne bistå teknisk har den kunnskapen de trenger. Verksteder og andre relevante arbeidsplasser der teknisk bilkyndige jobber er treffpunkter hvor folk vil søke hjelp for installering av utstyr til DAB, både i nye og gamle biler.

– Sett dere godt inn i veilederen! Lær hva DAB er og hva det krever av ditt verksted eller din forhandler, og ikke minst, se hvilke muligheter overgangen til digital radio gir, sier Simonsen.

Veilederen er utviklet i et samarbeid mellom Digitalradio Norge, Norges Bilbransjeforbund og Medietilsynet. Digitalradio Norge samarbeider også tett med Norges Automobil-forbund (NAF) for å overbringe informasjon til deres mer enn 500.000 medlemmer, 73 lokalavdelinger og 47 NAF-sentre over hele landet.

Skjermbilde 2013-11-13 kl. 11.22.19

Last ned veilederen

 

Les mer om overgangen til DAB her:

Medietilsynet: http://www.medietilsynet.no/no/Digitalradio/

Digitalradio Norge: https://radio.no/bil/

 

Kontakt:

Norges Bilbransjeforbund v/ Tor-Sigurd Simonsen, fagsjef ettermarked – tlf 98223823/ 98223823

v/ Egil Steinsland, kommunikasjonssjef – tlt 99485268 / 99485268

Medietilsynet v/ Line Langnes, seniorrådgiver – tlf 428 71 826

Digitalradio Norge v/ Mari Hagerup, kommunikasjonssjef – tlf 920 46 088

Skjermbilde 2013-11-13 kl. 11.23.39