DAB-radio i stadig flere britiske nybiler

Et økende antall britiske bilprodusenter leverer DAB-radio som standardutstyr i bilene sine. Ferske tall viser at 45,5 prosent ble solgt med DAB som standard.

Av

I mars 2014 hadde 45,5% av nyregistrerte biler i Storbritannia DAB som standard, opp fra 41% i mars 2013. Totalt 212 000 biler ble solgt med DAB – og det totale bilsalget i mars var 464.000. Tilsvarende tall fra samme måned året før var 144.000. Mars og september er de største måneder i året for nyregistrerte biler.

Kjøretøy-salg var den høyeste på et tiår, i følge nye tall fra CAP  og SMMT. I følge Digital Radio UK reflekterer den jevne veksten at bilprodusentene støtter digitalradio og betyr at de er på rett spor for flertallet av nye biler som kommer med digitalradio i andre halvdel av 2014.

– Veksten i antall nye biler med DAB-radio er markant, og kommer på bred front. Det viser at bilbransjen ser digital radiokringkasting som en viktig del av bilens informasjons- og underholdningssystem. Tendensen kjenner vi fra Norge, der 40-50% av radiolytterne oppgir bil som det stedet de sist hørte radio, sier Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge.

Storbritiannia er i en overgangsperiode mellom digital og analog radiokringkasting og måler digital andel av radio i biler jevnlig.

Cars with DAB

Tabellen viser utviklingen i antall nye biler solgt med DAB i Storbritannia. 

To tredeler med DAB i Norge

Også i Norge øker antall biler med DAB som standard eller tilvalgsutstyr. I følge norske Elektronikkbransjen økte salget fra 40.000 enheter i 2012 til 120.000 enheter i 2013. 90.000 av radioene er solgt i nye biler og 30.000 er radioer solgt for seg. Tallene inkluderer ikke adaptere. Totalt ble det solgt 220.000 bilradioer i 2013. To tredeler av alle solgte biler i 2013, ble solgt med DAB som standard eller tilvalgsutstyr, i følge Elektronikkbransjen og Opplysningskontoret for Veitrafikk.

Vil du vite hvilke biler som har DAB som standard- eller tilvalgsutstyr i Norge, se her.