Det skal være lett for kunden å velge riktig, mener Clas Ohlson. Etter at Digitalradio Norge oppfordret forhandlere av radio til å være proaktive og gi riktig informasjon om apparatene, lanserte kjeden i dag et nytt tiltak.
─ Gjennom tydelig merking i butikk og gode DAB-alternativer til Clas Ohlson-priser, vil vi gjøre det lettere for våre kunder å velge riktig alternativ. Vi har som mål å være den forhandleren med tydeligst merking i markedsføring og butikk, slik at det ikke er noen tvil overfor kunden om hva han bør velge. forteller administrerende direktør Geir Hoff i en pressemelding.
Returstasjon ut året
Kjedene mener de som forhandlere har et ansvar for å gi kundene tydelig beskjed om den planlagte FM-slukkingen.
─Returstasjon FM-radio vil bli faset ut av butikkene i løpet av 2014. Og for de som sitter velger FM-radio under utfasingsperioden, vil det være mulig å benytte seg av en oppgraderingsrabatt mot at de tar med sin gamle FM-radio til gjenvinning i 2017. Dette for å sikre radioene nytt liv gjennom gjenvinning.
– Gjør det samme!
Både myndigheter og radiobransjen samarbeider med elektronikkbransjen om en god overgang til digital radiokringkasting. Digitalradio Norge oppfordret tidligere i vinter en rekke kjeder og utsalgssteder til å informere kundene godt hvis noen ønsker å kjøpe en FM-radio. Bakgrunnen er de nasjonale FM-nettene vil slukkes og kundene må vite at radioen vil ha en begrenset funksjon i årene fremover. Markedsføring av FM-radio kan også bli vurdert som villedende.
– Det er veldig positivt å se at Clas Ohlson nå faktisk går til det skrittet og fjerner FM-radioer fra sitt sortiment. Det er så vidt vi vet ingen andre kjeder som har gjort det samme, men vi oppfordrer alle som selger radio til å følge etter, sier Mari Hagerup, Kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge.