Daniel Dahl (25) og Clara Reijers (22) har det siste året kjørt land og strand rundt for å besøke store og små forhandlere. På hvert eneste sted har de slått av en prat, kartlagt ansattes kunnskap om DAB-radio til bil og lagt igjen brosjyrer og nettstedshenvisning. Noen steder har de vist bilradioløsninger.
– Det viser seg at mange selger DAB-adaptere, men vi har også oppdaget at noen ikke vet at de har det. De som har mye kunnskap selger også flere DAB-radioer, sier Daniel Dahl.
Radiobilene er en del av Digitalradio Norge, som eies av NRK og P4-gruppen. Digitalradio Norge skal sikre en smidig overgang fra analog til digital radio for publikum og bransje.
Oslo vs Nord-Norge
Radiobilene har fått god mottagelse, men opplever bedre respons i områder der det tidligere har vært magrere FM-dekning.
– Det er to ytterligheter. I Oslo og Østlands-området er det mindre interessant at vi kommer, men i Nord-Norge, Vestlandet og på Sørlandet blir vi mottatt med kaffe og boller. Kanskje her de mer tid, men kanskje er det også fordi de har færre radiokanaler og dårligere FM-nett, sier Daniel Dahl.
Radiobilene synes kunnskapen om teknologiskiftet i bilbransjen har variert.
– De fleste vet at det skjer, men mange tror det er flere år igjen enn det faktisk er, sier Clara Reijers.
Siste rest av bilsteder
Norge har om lag 650 bilforhandlere spredt over hele landet. Da radiobilene begynte kjøreturen fra Bodø til Stjørdal hadde de besøkt 571 forhandlere. De siste to ukene i juni skal de besøke den siste store bolken av bilbutikker. Etter dette skal Radiobilene besøke verksteder landet rundt. De skal også være tilstede på arrangementer som NRK Sommeråpent.
– Det tar tid å nå ut til alle som jobber i bilbransjen, og det ble på et tidspunkt nødvendig å oppsøke hvert utsalgssted for å prate direkte med de som jobber der, sier Jarle Ruud, markedssjef i Digitalradio Norge.
Les mer om hvordan du kan oppgradere bilradioen i din bil
Kontakt: Mari Hagerup, kommunikasjonssjef Digitalradio Norge, tlf 920 46 088