WorldDMB har kartlagt fremveksten av DAB / DAB+ i Australia, Danmark, Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Norge, Sveits og Storbritannia. Organisasjonen, som representerer kringkastere og bransjer, presenterer nå ny inforgraphics.
– Vårt mål med undersøkelsen er å vise tydelig at DAB er plattformen for fremtiden i Europa. Med de første landene som gjør en digital overgang og bilister som kjører mellom disse markedene, blir det stadig viktigere for bilprodusentene å inkludere digital radio som standard, sier Patrick Hannon, president i WorldDMB om tallene.
Nye biler som selges med digital radio
Digital radio er standard svært mange av de mest utviklede europeiske digitalradio-markedene. I Storbritannia og Norge er over 60% av nye biler nå solgt med DAB-radioer, opp fra mindre enn 5% for fire år siden. Sveits følger tett med 45%.
Politikk satsing på digital radio
Norge og Sveits blir trolig de første landene i verden til å sette faste datoer for overgangen til digitale sendinger (Digital Switchover eller DSO). Norge avventer regjeringens bekreftelse på slukketidspunkt. I Sveits er DSO planlagt for 2020-24, endelig godkjenning ventes senere i år. I Storbritannia er regjeringens politikk fokusert på en digital fremtid for radio og i Tyskland har ARD bekreftet sin langsiktige satsing på DAB +.
Digital radio hjemme er på vei oppover
Digitalt radio-opptak er i sterk vekst. I Norge 53% av husholdningene digital radio, i UK er andelen 49%, i Danmark 45% og 43% i Sveits. I Tyskland øker salget raskt – og stiger 63% fra år til år i Q4 2014. Tallene er fra februar 2015.
DAB / DAB + dekning på store veier
Veidekning i Sveits, Norge, Danmark og Nederland overstiger nå 90% – med Sveits og Norge på oppnå 100% dekning. I Tyskland alene gir den nasjonale DAB-multiplex 75% veidekning, itillegg er det ytterligere dekning fra regionale ARD nettverk. I Italia er dekningen av store veier nå på 65%.