Norges siste tilskudd på radiostammen løfter på sløret og avslører sin nye logo og tanker om den nye kanalen.
– Vi endrer logoen da det er viktig å signalisere at Radio 1 har blitt helt ny. Dersom man ser bakover i tid har kanalen kun hatt èn større endring av logo og uttrykk siden lansering første gang på 80-tallet, sier direktør for marked og research, Bjarte Øgrey.
Lillafargen i logoen er valgt for sitt kraftfulle uttrykk og den fungerer også godt blant både menn og kvinner i fokusgrupper SBS Discovery Radio har gjennomført.
– De vi ønsker å treffe er den kommersielt interessante målgruppen lekne, nysgjerrige og opplyste unge voksne mennesker mellom 18 og 29 år. Markedet har reagert svært positivt til både kanal og målgruppe. Dette gir oss trygghet i videre arbeid, sier Øgrey.
Øgrey mener det er et uforløst potensiale for en kanal som nye Radio 1. Selv om fokuset er ungt, er appellen for formatet bredt og når langt opp i 30-årene. Det er mange nordmenn i alle aldre som har sans for den type musikk kanalen skal presentere. Undersøkelser viser at hele 71 prosent av målgruppen ville hørt mer på radio dersom tilbudet i markedet hadde vært bedre
– Nye Radio 1 er et helt nytt radiokonsept i Norge. Vi kommer til å fokusere på dagens club-hits fra verdens største DJs. Det betyr, blant annet, eksklusive show fra Tiesto, Avicii, Armin Van Buuren og Nicky Romero. I tillegg har vi også egne mix-show fra store norske DJ’s som CLMD, Kygo, Club Juicy og Matoma. Alt dette presentert av nye talent vi mener tilfører radiobransjen noe unikt, sier programdirektør Kristoffer Vangen.
Kanalen skal ikke servere nyheter i tradisjonell form og fredagsfølelsen hele uka vil være en bærebjelke i stemningen. Den tradisjonelle programlederrollen vil bekles av unge talentfulle radio-DJ’s som gjerne rekrutteres fra andre bransjer enn radio.
Administrerende direktør Lasse Kokvik er veldig stolt av produktet SBS Discovery Radio nå er i ferd med å bringe til torgs.
– Radio 1 er første ledd i vår vei mot FM-slukking, og vi har flere kanaler i ermet. Radio som medium er i medvind om dagen og veksten vi opplever vil igjen gi et bedret tilbud til lytterne. Vi er inne i en god sirkel for tiden, sier Kokvik.
– Å flytte lyttere tar tid. Vi vil neppe se at nye Radio 1 gjøre et massivt hopp på rating på kort sikt, men dette prosjektet er bygget for fremtiden og for fremtidens radiolyttere. Radio 1 vil være distribuert nasjonalt på DAB og internett og vil være med på å sette fart i DAB-penetrasjonen blant unge mennesker. Radio 1 skal fortsatt være distribuert på dagens FM-frekvenser, men det er på DAB+ og internett fremtiden er, avslutter Kokvik.